Proiect de transparență comunicațională între Primărie şi Presa Locală pentru o mai Bună Imagine a Clujului.
Timp de 12 ani de zile, Primăria Cluj-Napoca, prin primarii Emil Boc, Sorin Apostu şi Radu Moisin, nu a găsit nicio modalitate corectă şi eficace de informare a cetăţenilor prin intemediul presei asupra proiectelor şi investiţiilor pe care le efectuează.
Acţionând adeseori că un duşman al presei, Primăria a încercat orice altă alternativă de a comunica cu publicul aruncând sute de mii de lei pe nişte idei făcute pe genunchi:
- a creat un ziar al primăriei, Jurnalul Municipal, fără niciun fel de strategie editorială şi care a ajuns încă de la primul număr o platformă de osanale adresate lui Emil Boc. Absenţa oricărei consistenţe editoriale a făcut că publicul să nu fie interesat de produs. Şi cetăţenii aveau dreptate: nimeni nu e interesat de bla-bla-uri şi de ode închinate primarului
- a organizat o licitaţie de "publicitate" cu un caiet de sarcini conţinând condiţii stupide, primitive, cu bani care nu au ajuns niciodată la presă, cu o strategie de implementare în stil "varză" ce a constat în "împingerea" de machete de Paşti şi Crăciun, de comunicate inspide, de informaţii care nu interesau pe nimeni
Primarul Emil Boc nu a iubit niciodată presa, Moisin mai deloc, iar Apostu a purtat relaţii civilizate cu ea.
Şi niciunul dintre aceşti primari nu a considerat presa clujeană un partener.
Cheltuieli transparente,
Presă demnă,
oraş promovat corect
Proiectul meu de cetăţean ce candidează independent în 2016 la Primărie îşi propune să repare acest lucru. Este un Proiect de Transparenţă Comunicaţională între Primărie şi Presă Locală care îşi propune să ducă la o mai bună imagine a Clujului.
Sunt jurnalist şi ştiu cât de mult mă frustrează atitudinea îngâmfată a administraţiei locale conduse de Boc care refuză să fie transparentă, care ascunde date cu caracter public şi care consideră că presa e un duşman, fără să înţeleagă caracterul constructiv al unei critici.
De aceea, atunci când voi ajunge independent la Primăria Cluj, voi propune o schimbare de optică, voi milita pentru schimbarea actualelor "metode" de comunicare ale Primăriei. Suntem în 2016, nu se poate să mai creadă cineva sănătos la minte că o comunicare a proiectelor de administraţie locală se face prin fluturaşi şi machete de Crăciun cu brăduţi şi globuleţe.
Proiectul de Transparenţă Comunicaţională între Primărie şi Presa Locală pentru o mai Bună Imagine a Clujului este parte dintr-un proiect mai amplu cu care îmi propun să candidez la Primăria Clujului, pe care îl voi anunţa în curând şi care are o componentă însemnată de bune practici pe care administraţia locală ar trebui să şi le asume.
Nu vreau să mă scot în evidenţă, dar astfel de proiecte ar trebui să fie puse pe răboj de orice clujean care îşi doreşte să lucreze în Consiliul Local. De 26 de ani, clujenii aleg liste de partid cu nume pe care nu le cunosc, nişte politruci vin la uşile lor şi le cer votul cu o lună înainte de alegeri. Şi o fac fără să aibă un proiect măcar. Adeseori, aceşti consilieri locali nici nu mai dau prin cartiere, se duc şi dorm în Consiliul Local bine mersi. Ne trezim cu blocuri între case, cu cheltuieli enorme făcute pe proiecte prosteşti, ne trezim că nu avem parcări sau creşe ori grădiniţe.
De aceea, mi-am propus să fac această muncă înainte de alegeri. Să o fac cinstit, transparent, să vă arăt că am idei consistente, că aduc soluţii la probleme importante, că ştiu să muncesc fără să aştept ceva în schimb.
Rămâne la aprecierea dumneavoastră dacă veţi dori să mă susţineţi sau dacă veţi continuă să alegeţi anonimi leneşi care să îşi bată joc de votul primit.
Standarde clare,
eficienţă garantată
Primăria, ca orice altă entitate administrativă sau comercială, este un brand, care are nevoie de comunicare profesionistă. Gestionar al banilor clujenilor, Primăria are nevoie nu de o imagine perfectă în presă, ci de o imagine corectă.
De aceea, propun ca Primăria să stabilească nişte standarde clare în momentul în care doreşte să aloce banii de publicitate a proiectelor şi activităţii Primăriei. Propun prin acest proiect încheierea de contracte de publicitate cu toate entităţile media relevante din acest oraş, dar să fie contracte semnate în condiţii clare şi cu un plan editorial solid care să vizeze exclusiv informarea cetăţenilor, problemele instituţiei, comunicarea investiţiilor care se fac pentru dezvoltarea oraşului, programe de cultură civică reală, cheltuielile făcute de municipalitate, toate licitaţiile oraşului cu stadiul lor.
În ultimii zece ani, s-au cheltuit sute de mii de euro din buget pe aceste activităţi, dar fără nicio noimă şi, mai rău, fără niciun rezultat.
Voi solicita Primăriei şi Consiliului Local să semneze câte un contract de achiziţie directă a acestor servicii în suma de 2.500 euro/ziar pe luna cu oricare entitate media locală, dar nu mai mult de 30.000 de euro pe an, fie că e vorba de online, ziar tipărit sau radio, cu condiţia ca fiecare entitate media locală să îndeplinească anumite condiţii care să facă eficientă această cheltuială.
Când spun eficientă, apăs şi mai tare pe taste, fiindcă bani se cheltuie cu duiumul de către primărie pe acest segment, dar proiectele Primăriei nu sunt mediatizate în presa locală, deoarece, căpuşate de agenţii de media, ziarele online şi tipărite sau radiourile nu primesc niciun ban.
Acest proiect înseamnă în primul rând un parteneriat corect şi transparent între presă şi Primărie. Ştiu că am avut şi eu puncte de vedere diferite faţă de cele ale colegilor mei de breaslă, dar acolo, în Primăriei, voi fi apărătorul transparenţei şi susţinătorul total a nevoii de respect faţă de presa locală pe care Primăria nu o manifestă de peste zece ani de zile.
Acesta nu este un proiect de mituire a presei, ci aşează în mod transparent relaţia dintre administraţie şi media pe un făgaş productiv.
Aceşti bani pe care îi propun în proiect vor face ca presa clujeană relevantă să fie mai puţin expusă crizei, vor consolida locurile de muncă vulnerabile ale jurnaliştilor. Dar alocaţi corect şi transparent, pe standarde, aceşti bani vor însemna pentru Cluj-Napoca o comunicare profesionistă a investiţiilor oraşului, vor aduce plus valoare la imaginea de ansamblu a Clujului.
Mită e ceea ce se întâmplă acum, fiindcă unele publicaţii sunt "sponsorizate" discret de firmele de casă ale primăriei. Şi asta e o realitate tristă, care se ascunde sub preşuleţ.
Dar cum ar fi ca forţa de expunere a presei să fie folosită corect, pentru informarea cetăţenilor, iar Primăria să acorde respect tuturor jurnaliştilor?
Cum ar fi ca Primăria să înţeleagă că are nevoie de presă şi să îşi plătească un plan de comunicare în toate media relevante, înţelegând că poate să fie şi criticată? Ar fi o stare de normalitate.
Fără poveşti,
pe cifre
Condiţiile de lucru vor fi însă aspre. Din punctul meu de vedere, şi presa locală trebuie să facă eforturi de transparenţă, de marketing şi de trafic.
În proiectul meu, vor fi acceptate la contractare şi decontare lunară entităţile media locale care vor respectă următoarele condiţii:
-
Pentru publicaţiile online, portaluri cu componentă locală (justiţie, cultură, lifestyle, etc):
- să fie entităţi comerciale înregistrate la Registrul Comerţului Cluj
- trafic mediu lunar de minim 50.000 de unici, DAR cu încă un filtru: aceşti unici trebuie să fie cu IP de Cluj şi să există dovadă de trafic în acest sens
- arondarea la un sistem recunoscut de măsurare a traficului SATI / Trafic.ro / Google Analytics
- în afară de publicarea zilnică sau săptămânală a activităţilor Primăriei sau Consiliului Local, fiecare entitate media va crea un proiect editorial special şi diferit de al altor publicaţii vizând promovarea Clujului din punct de vedere socio-economic, turistic, etc. Expunerea şi implementarea editorială va cădea exclusiv în sarcina entităţii de media, dar va avea un caracter săptămânal cel puţin.
-
Pentru publicaţiile tipărite:
- să fie entităţi comerciale înregistrate la Registrul Comerţului Cluj
- În cazul unui cotidian local, se vor accepta la plata facturi lunare de decontare numai în cazul unui tiraj mediu de 2.200 exemplare pe zi.
- În cazul săptămânalelor, se vor accepta la plata facturi lunare de decontare numai în cazul unui tiraj mediu de 3.300 exemplare pe săptămână
- dovezile la decontare vor fi constituite din prezentarea la decontare a avizelor de însoţire a mărfii, a facturilor lunare emise de tipografie
- în afară de publicarea zilnică sau săptămânală a activităţilor Primăriei sau Consiliului Local, fiecare entitate media va crea un proiect editorial special şi diferit de al altor publicaţii vizând promovarea Clujului din punct de vedere socio-economic, turistic, etc. Expunerea şi implementarea editorială va cădea exclusiv în sarcina entităţii de media, dar va avea un caracter săptămânal cel puţin.
-
Pentru radio, acceptarea la contractare se va face doar pentru deţinătorii de licenţe radio entităţi comerciale înregistrate la Registrul Comerţului Cluj care au program local mai mare de 6 ore pe zi şi minim 6 buletine de ştiri locale pe zi.
- în afară de comunicarea zilnică sau săptămânală a activităţilor Primăriei sau Consiliului Local, fiecare radio va crea un proiect editorial special şi diferit de al altor publicaţii vizând promovarea Clujului din punct de vedere socio-economic, turistic, etc. Expunerea şi implementarea editorială va cădea exclusiv în sarcina entităţii de media, dar va avea un caracter săptămânal cel puţin.
Acest proiect îşi propune să îmbunătăţească imaginea oraşului nostru atât în ochii locuitorilor săi, care vor fi mai bine şi mai corect informaţi, cât şi în ochii investitorilor şi turiştilor ce estimează Clujul ca destinaţie.